Uwaga, otwiera nowe okno. PDFDrukujEmail

PROGRAM ZAJĘĆ PTAKI WOKÓŁ NAS – WIOSNA

Odbiorca – szkoła podstawowa klasy 5-6, uczniowie gimnazjum, liceum,

Temat zajęćSezon lęgowy u ptaków

Lokalizacja zajęć – Stacja Ornitologiczna w Rudzie Milickiej, wycieczka po rezerwacie „Stawy Milickie” .

Uzyskane umiejętności

Poznanie głosów wybranych, gatunków ptaków z naszego otoczenia:

Kukułka, gołębie (grzywacz, sierpówka), kos, drozd śpiewak, kowalik, kopciuszek, sikory (bogatka, modraszka), sroka, szpak, zięba, trznadel, słowik rdzawy.

Umiejętność rozróżniania, w oparciu o atlasy ptaków, gatunków ptaków wodno-błotnych (perkoz dwuczuby, czapla siwa, kormoran, łyska, krzyżówka, głowienka, czernica, śmieszka), leśnych (bogatka, modraszka, kowalik, dzięcioł duży) i związanych z osadami ludzkimi (kopciuszek, pliszka siwa, mazurek, dymówka, sierpówka).

Rozróżnianie w jakich środowiskach można poszczególne gatunki obserwować.

Uzyskana wiedza

Biologia rozrodu ptaków (dlaczego ptaki śpiewają, która płeć śpiewa, dobieranie się w pary, budowa gniazd i opieka nad potomstwem u różnych gatunków); powiązanie środowiska życia ptaków z potrzebą ochrony gatunków i ich siedlisk;

Jak uczyć się śpiewu ptaków?

- zapamiętywanie szczegółów śpiewu

- obserwacje i rozpoznawanie gatunku

Wybrane aspekty z dziedziny ochrony ptaków i ich siedlisk.

Zajęcia terenowe poprzedzone krótką prelekcją na temat terenu, na którym odbywają się zajęcia, jego walorów przyrodniczych (Dolina Baryczy, Natura 2000, rezerwat „Stawy Milickie”). Prezentacja ptaków, których można się spodziewać podczas wycieczki.

W trakcie zajęć terenowych, uczniowie będą słuchać śpiewów ptaków, obserwować tokujące i budujące gniazda ptaki wodno-błotne i leśne. Cały czas będą informowani o środowisku życia poszczególnych gatunków, ich potrzebach w okresie rozrodczym, w czasie wędrówki i zimowania oraz o zagrożeniach. W trakcie zajęć terenowych poruszane będą kwestie ochrony gatunkowej i ochrony siedlisk, oraz potrzeby powoływania takich sieci jak Natura 2000.

Podczas wycieczki będzie też zwracana uwaga na tropy i ślady ssaków, które można spotkać w okolicy.

Niezbędny do zajęć sprzęt optyczny i atlasy zapewnione na miejscu.

Lornetki 10x50 – po jednej dla każdego ucznia (10-15)

Luneta Kowa